“In etsen laat ik waanzin zien waarin wij leven”

08-01-2020


Haar band met de Grafische Werkplaats is lang en hecht. Beeldend kunstenaar Annemarie Petri maakte zo'n dertig jaar geleden haar entree op de Prinsegracht. "Als blaag die redelijk goed kon etsen, maar wel met het idee dat ik nog niet echt iets kon," zegt ze. Nu is zij zeer ervaren en erkend in haar vak. Zo won zij onlangs de Van Ommeren - de Voogt Prijs voor haar ets 'De stad waar de mensen niet konden ophouden met bouwen'.

Twee werelden
Petri: "Het grappige is dat er tegenwoordig in de Werkplaats op die blaag van toen net afgestudeerden van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten afkomen. 'Wat u doet is toch ouderwets, mevrouw', zeggen ze. Ik vertel dan dat Rembrandt het ook deed en dat ik er iets heel moderns mee doe. Dat ik zo'n vijftien verschillende etsplaten over elkaar heen druk, waardoor er heel verrassende en ingewikkelde beelden ontstaan die eigentijds zijn. Sommigen vinden dat niets, anderen vinden het cool. Ze vragen ook of ik het zelf heb getekend en kijken verbaasd als ik 'ja' zeg. Fotoshoppen is beter, denken ze, maar ze realiseren zich niet dat je dan iets totaal anders krijgt. Het is leuk om te ervaren hoe die twee werelden met elkaar in contact komen."

Annemarie Petri
Kunst verbindt, weet Annemarie Petri. Zij is graag in de Grafische Werkplaats, blijkt uit alles. Toen zij daar als 23-jarige binnenstapte was ze net afgestudeerd aan de Vrije Academie. "Er waren hier in die tijd uitsluitend kunstenaars. Nu is de doelgroep veel breder. Zo zijn er jongeren die nog op de academie zitten of die net zijn afgestudeerd, en stagiaires van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Maar er zijn ook vrijwilligers die bijvoorbeeld de taal moeten leren of die met pensioen zijn. Zij komen hier om hand- en spandiensten te verrichten. Het zijn allemaal mensen die iets hebben met grafische vormgeving." Daarnaast worden er onder meer workshops gegeven en diverse avondcursussen op verschillende niveaus, evenals workshops voor scholieren.

Van Ommeren - de Voogt Prijs
Petri was trouwens negen jaar beheerder van de etsafdeling. Ze vertrok op een gegeven moment bij de Grafische Werkplaats om er in 2018 weer terug te keren. Want: "Ze hebben er heel grote etspersen. Die heb ik in mijn eigen atelier niet."
Ze vertelt met bevlogenheid over haar werk. Haar ets 'De stad waar de mensen niet konden ophouden met bouwen', onderdeel van de serie 'de steden en de tijd', waarmee ze de Van Ommeren - de Voogt Prijs won, is vanaf 11 januari te zien in Pulchri Studio. "In die serie valt de tijd samen: verleden, heden en toekomst. Ik probeer in één beeld verschillende tijden weer te geven. Je kunt het ook beschouwen als een golfbeweging: de verwoesting van de stad, de opbouw, de verwoesting, de opbouw. Het zijn eindeloze herhalingen."

Complexheid
Even later: "In die etsen laat ik de waanzin zien waarin wij leven. We leven met heel veel meer mensen, daardoor moeten we steeds meer gaan bouwen waardoor steden steeds onleefbaarder worden. Ik druk in die etsen soms vijftien lagen over elkaar heen. Daarmee geef ik niet alleen de complexheid van de stad weer, ook de complexheid van het leven. Iedereen wil overal mee verbonden zijn, er wordt van je verwacht dat je overal een mening over hebt. Dat is niet te doen voor een normaal mens. Het leven wordt steeds onleefbaarder. Dat is geen kritiek; ik stel het aan de orde."

Kleinschaligheid
De natuur is nog zo'n onderwerp waarvoor dringend aandacht nodig is, vindt ze. "Die wordt steeds meer verdrongen door steen. Ik ervaar dat als beklemmend en bedreigend, zonder er direct een pasklaar antwoord op te hebben." Wellicht ligt de oplossing in kleinschaligheid, veronderstelt ze. "In het Pandercomplex waar ik woon, hebben we van het plein alle stenen weggehaald en er een grote tuin van gemaakt met groenten en eetbare planten. Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar je moet je wel realiseren dat met kleinschaligheid de oplossing binnen eigen bereik ligt."


Terug naar haar kunst. Annemarie Petri is een harde werker: ze etst, maakt af en toe een bronzen beeld en ze schildert. Vier keer in de week geeft ze in haar eigen atelier cursussen tekenen en schilderen en ze exposeert in binnen- en buitenland.

Tentoonstelling

Binnenkort begint in Pulchri de tentoonstelling waar haar prijswinnende ets 'De stad waar de mensen niet konden ophouden met bouwen' deel van uitmaakt. Een opgewekte Annemarie: "Het is heel leuk om een prijs te winnen en er was een aardig geldbedrag bij. Daar ben ik ook heel blij mee."




De tentoonstelling Van Ommeren - de Voogt Prijs, Hardenbergzaal,
Pulchri Studio duurt van 11 januari t/m/ 2 februari.





Informatie over haar cursussen: www.tekenen-schilderen.com