Joop Keesmaat in zowel opera Hamlet als in komedie van Belle van Zuylen

04-01-2018

Hij is binnenkort te zien in het stuk 'De absolute vrijheid of het gejij en gejou' van Belle van Zuylen en in de opera 'Hamlet'. Acteur Joop Keesmaat vertelt daar boeiend over. Ook over zijn lange carrière op het toneel en over zijn televisiewerk. Zo speelde hij in 2010 in de serie 'Den Uyl en de affaire Lockheed' de in 1987 overleden oud-minister president en ex-leider van de PvdA Joop den Uyl. Keesmaat kreeg er in 2012 de Beeld- en Geluid Award voor. In 2016 vertolkte hij opnieuw de rol van Den Uyl, toen in de serie 'Het land van Lubbers'. De gelijkenis met de politicus is trouwens opvallend. "Voor Den Uyl had ik geen schmink nodig, alleen een randje haar," reageert hij lachend.
Joop Keesmaat: beminnelijk acteur met een rijk verleden. Hij was jaren verbonden aan onder meer Proloog en het RO Theater. Bij dat laatste gezelschap won hij in 2006 de Louis D'Or voor zijn vertolking van Maarten in het stuk 'Hersenschimmen', naar het boek van J. Bernlef. Vanaf 1990 heeft hij zich ook toegelegd op de vertelkunst. Zo gaf hij de zeer geprezen solovoorstelling 'Gilgamesj'. Keesmaat bewerkte het eeuwenoude epos zelf.

De komende tijd verkeert hij in twee werelden: die van de opera en die van het toneel. Op 17 januari is in de Koninklijke Schouwburg de voorpremière van de opera Hamlet en de dag erna is daar de officiële première. Keesmaat is een acteur in deze psychologische operathriller, uitgevoerd door Opera2day & New European Ensemble. 'Hamlet' gaat daarna op tournee door Nederland en België. Op 21, 28 januari en op 4 februari is Keesmaat in Muzee Scheveningen te zien in 'De absolute vrijheid of het gejij en gejou' van de Belle van Zuylen. Het stuk dateert uit 1794 en is uit het Frans vertaald door Carel Alphenaar. In de komedie reageert Belle - of Isabelle de Charrière, zoals zij na haar huwelijk in 1770 heette - op 'La parfaite égalité ou les tu en toi' uit 1793 van Citoyen Dorvingny. Hij propageerde in zijn stuk het tutoyeren vanwege de absolute vrijheid tussen burgers na de Franse Revolutie van 1789. Keesmaat: "Belle was voorstandster van de revolutie , maar vond dat het tutoyeren niet opgelegd kon worden; de keuze was aan de mensen zelf."
Kort de inhoud van het stuk, dat onder regie van Gepke Witteveen wordt uitgevoerd. Joop Keesmaat speelt Francoeur, een man die zich geheel heeft aangepast aan de patriottische levensstijl en die van de mensen in zijn omgeving eist dat zij elkaar tutoyeren. De huishoudster die dat weigert wordt zelfs ontslagen. En dan is er nog de pleegdochter Victorine voor wie Francoeur een huwelijkskandidaat op het oog heeft. Deze Brusquet deugt echter niet. Bovendien is de pleegdochter heimelijk verliefd op een ander. Alles komt goed aan het eind. Victorine krijgt de man die zij wenst, Francoeur vousvoyeert de aanstaande van zijn pleegdochter en de ontslagen huishoudster mag terugkomen.
Naast Keesmaat spelen Roeland Radier, Anna Nicolaï, Linda Möller, Daan Weterings en Casper van Bohemen in het stuk dat nooit eerder is uitgevoerd. De vertaling van Carel Alphenaar was een aansporing voor het Genootschap Belle van Zuylen om het alsnog in première te laten gaan.
Vorig jaar werd het voor het eerst gespeeld in Première Parterre, een 'Culturele Salon' in Den Haag voor toneel-, muziek- en kleinkunstvoorstellingen. "Men was zo enthousiast dat het daarna nog twee keer is gespeeld op Slot Zuylen," vertelt Joop Keesmaat. "Het is een interessant thema. Ik ben gevraagd voor dit stuk en heb meteen 'ja' gezegd. De naam Belle van Zuylen kende ik, maar verder wist ik niets. Je leert er weer van. Spelen in dit soort kleine projecten is heel erg boeiend en leuk om te doen."
'De absolute vrijheid of het gejij en gejou' van Belle van Zuylen is op zondag 21 januari, zondag 28 januari en zondag 4 februari te zien in Muzee Scheveningen, Neptunusstraat 90 92. Alle voorstellingen beginnen om 16.00 uur.

Informatie: www.muzeescheveningen.nl