Kinderen uiten makkelijker emoties door mindfulness

20-12-2018

Een jongetje wil tijdens een mindfulness-training niet meedoen aan meditatie. Zijn instructrice Véronique Bourdeau dringt het hem niet op; ze laat hem met rust. Als op de laatste bijeenkomst de jonge deelnemers oprechte complimenten aan elkaar moeten geven, stapt juist dat jongetje op haar af en bedankt haar voor de meditatielessen, "Hij heeft het toch opgepakt. Dat was zo'n mooi moment," zegt ze en kijkt blij.

Mindfullness
Véronique Bourdeau, sinds oktober gediplomeerd mindfulness coach, ontdekte zelf de heilzame werking ervan zo'n acht jaar geleden. De Française, die sinds 2005 werkt bij het Europees Octrooibureau in Rijswijk op de afdeling IT, kwam ermee in aanraking nadat bij haar in 2010 hoge bloeddruk werd geconstateerd. Ze volgde al qi gong-lessen en was behandeld met acupunctuur. "Ik was binnen een jaar van de medicijnen af." Via internet kwam ze daarna terecht bij de acht weken durende training Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) , ook wel aandachttraining genoemd. "Ik ontdekte dat mindfulness hielp tegen stress. Niet dat ik elke dag mediteerde, daar had ik geen tijd voor. Ik merkte wel dat oefeningen effect hadden op mijn lichaam." Definities van mindfulness zijn onder meer: 'in het hier en nu aanwezig zijn', 'opmerkzaam zijn zonder oordelen' en 'acceptatie van dat wat er is'.

Methode Eline Snel
Ze wist inmiddels dat mindfulness ook een positieve werking heeft op kinderen en wilde er daarom op de Europese school van haar tienjarige zoontje iets mee doen. Er bleek belangstelling voor. Vervolgens gaf Véronique aan een klein groepje scholieren oefeningen in concentratie en 'een beetje mediteren'. "Ik mocht het uitproberen". Ze had zich intussen gemeld voor de 'Methode Eline Snel' en volgde gedurende drie weekends in het Franse Lille een aandachttraining voor kinderen en jongeren van 4 tot en met 19 jaar. Om zich op het diploma voor te bereiden oefende ze vast met kinderen van collega's. Haar eerste groep bestond uit vier meisjes en een jongen tussen de acht en twaalf jaar. Véronique combineerde toen trouwens mindfulness met wat yogalessen. "Na de vijfde les vertelde een moeder mij dat, wanneer zij wat gestrest was, haar kind vond dat zij het rustiger aan moest doen."

Kikker
Het belang van concentratie en een goede ademhaling krijgen alle aandacht bij mindfulness. Bij de methode Eline Snel wordt bij oefeningen de kikker als voorbeeld gebruikt om kinderen tot rust te laten komen en hen te leren omgaan met piekeren en emoties. Snel schreef voor de jeugd onder meer het boek 'Stilzitten als een kikker', waarvan meer dan 600.000 exemplaren in 33 landen zijn verkocht.

Naast ademhaling en concentratie is het leren uiten van emoties een belangrijk onderwerp: 'Ben je blij, verdrietig, boos?' En de zogeheten spaghetti-oefening blijkt in trek bij kinderen. "Ze moeten gaan voelen of hun lichaam gespannen is. Bij deze oefening lig je in bed, moet je je lichaam helemaal aanspannen en daarna loslaten. Een week later vertelden de kinderen dat zij de oefening allemaal hadden gedaan."

Diploma
Voor het behalen van haar diploma moest ze een verslag uitbrengen en daarnaast één les gedetailleerd beschrijven. Zij koos daarvoor de les over het leren uiten van emoties. Afgelopen oktober kreeg ze het diploma uitgereikt. "Ik heb nu het logo van de methode Eline Snel en ben gediplomeerd. Het betekent dat ik iets te bieden heb." Op dit moment volgen kinderen van 8 tot 12 jaar mindfull-lessen bij haar. In januari start ze met een nieuwe groep van 5 tot 8 jaar. "Ik ga misschien ook contact zoeken met scholen om lessen te gaan geven en dan in de Franse of Engelse taal. Ouders moeten wel mee gaan oefenen om zo hun kinderen te motiveren."

Met de uitkomst van de les over het leren uiten van emoties was Véronique Bourdeau trouwens blij verrast. "Ik heb gemerkt dat kinderen gemakkelijker zijn gaan praten over wat zij van binnen voelen."

Informatie:
verorevo@yahoo.fr