‘Mensen met charisma stralen echtheid uit’
Charisma. Niet iedereen heeft het. Lida van Doorn, van wie onlangs het boek 'Werk aan je charisma' verscheen, reageert prompt: "Maar je kunt het wel ontwikkelen. En ook als je van nature charisma hebt, ontwikkelt het zich verder met de jaren. Koningin Máxima is daar een voorbeeld van."

Lida van Doorn
Trainer
en coach Lida van Doorn begeleidt al ruim 25 jaar professionals op allerlei
gebied, zoals ondernemers, managers en politici. Haar doel is, zoals zij zegt,
'het versterken van hun authenticiteit, aantrekkelijkheid en
geloofwaardigheid.' Bij de trainingen
wordt aandacht besteed aan kleding, houding, beweging en gezichtsexpressie. Met
haar boek reikt zij evenzeer handvatten aan. "Ik richt me daarin op de persoonlijke
uitstraling, het visuele aspect van charisma. Het accent ligt op beeld en
boodschap." En: "Authenticiteit en charisma horen bij elkaar. Mensen met
charisma stralen echtheid uit. Je kunt leren
echt te zijn, je masker laten vallen. Dat begint met het kiezen van de kleding
die jouw eigenheid versterkt, waardoor je dichter bij jezelf komt en je je persoonlijkheid
meer zichtbaar maakt."
In het boek wordt omschreven welke aspecten er volgens Van Doorn toedoen. "Het uitgangspunt zijn de karakteristieken, de kenmerken van het hoofd: heb je een regelmatig of onregelmatig gezicht, robuuste of fijne trekken? Al die aspecten van je gezicht gaan een relatie aan met kleding. Als je de eigenschappen van het gezicht bij de kleding betrekt, krijg je een harmonieuzer geheel; je persoonlijkheid komt meer naar voren. Het gaat niet om het leuke jasje, maar om een leuke persoonlijkheid. Mensen moeten zich jóu herinneren, niet je kleding."
Hoge hakken
'Zet
jezelf overtuigend neer', houdt Lida van Doorn haar lezers én deelnemers aan haar
trainingen voor. Soms kan één element storend werken, is in Van Doorns boek te
lezen. Tijdens het traject 'beweging', moeten de deelnemers een stukje lopen.
Een jonge vrouw is 'stijlvol en harmonieus gekleed, maar helt bij het lopen wat
voorover'. Lida van Doorn: "Zij droeg altijd vrij platte schoenen maar had voor
de training hoge hakken aangetrokken. Haar bewegingen kwamen onnatuurlijk
over." Toen de deelneemster bij dezelfde oefening plattere hakken droeg, werd
haar houding weer vloeiend. 'Vooral de mannelijke cursisten zijn verbaasd dat high heels niet als vanzelfsprekend voor
een aantrekkelijke uitstraling zorgen,' aldus Van Doorn in het boek.
Ze adviseert om niet te willen voldoen aan een ideaalbeeld. "Vooral vrouwen hebben last van dat criterium. En wat is eigenlijk een ideaalbeeld? Je moet loslaten wat je niet hebt, zoals geen taille, en waar je volgens jou teveel van hebt, zoals een zware boezem. Leer hoe je daarmee om moet gaan." Dat vaak eenvoudige aanwijzingen er al voor zorgen geslaagd voor de dag te komen, illustreert ze met twee voorbeelden. "Bij een rond gezicht past een T-shirt met ronde hals en bij een hoekig gezicht een V-hals. Om zoiets simpels gaat het bij het kiezen van het juiste kledingstuk."
Online training
Lida
van Doorn, van wie in 2009 het boek 'Overtuigen door uitstraling - Een visuele
ontdekkingstocht naar jezelf' verscheen, verzorgt haar trainingen sinds drie
jaar ook online. "Ik geef op filmpjes uitleg. Na elk videocollege, in totaal
zijn het er vijf, worden praktische vragen gesteld. Aan de hand van de uitkomsten
krijgen deelnemers een persoonlijke CharismaGids waarin de resultaten uit de
trainingen zijn samengevat. Zo weet je waarop je bij de aanschaf van een
bepaald kledingstuk moet letten."

Kledingindustrie
In
haar boek besteedt zij uitgebreid aandacht aan de kledingindustrie. 'Na de
olie-industrie de meest vervuilende bedrijfstak', schrijft ze onder meer. Zij wijst erop dat kleding geen
wegwerpartikel is en roept op om wat minder kleren te kopen. Ook om er langer
mee te doen. "Als de kleding van goede kwaliteit is, kan dat," zegt ze nu.
"Kwaliteit gaat boven kwantiteit." In 'Werk aan je charisma' noemt ze nog een
pluspunt: 'Een bijkomend voordeel van een kleine en goed opgebouwde garderobe,
is dat je minder keuze stress hebt bij de vraag: wat trek ik aan vandaag? (...).'
'Werk
aan je charisma-Authentiek, aantrekkelijk en geloofwaardig overkomen'
Uitgeverij AnderZ, 29,99 euro is onder meer te bestellen bij Managementboek.nl.
https://www.managementboek.nl/boek/9789462961258/werk-aan-je-charisma-lida-van-doorn
Informatie over advies en coaching: