Wending in carrière van kleinkunstenaar Max Douw

23-06-2020

Blog in de serie
  'goed nieuwsberichten in verwarrende tijden
'

Max Douw voelt zich 'spekkoper'. De acteur, muzikant en liedjeszanger is tegenwoordig ook gediplomeerd coach en die baan helpt hem door de crisis, vertelt hij. "Ik ben als coach eigenlijk fulltime bezig, terwijl het podiumwerk helemaal was stilgevallen. Wel ben ik vanaf dag één van de lockdown ook liedjes gaan schrijven."

Gediplomeerd coach
Douw merkte de afgelopen jaren dat de zanglessen die hij gaf steeds meer met coaching te maken hadden. "Ik ontdekte blokkades bij leerlingen. Want waarom haalde iemand die toon niet? Waar kwam die onzekerheid vandaan? Soms was het zelfs muziektherapie. Ik vond het heel interessant om op die laag te werken."

Hij werd uitgenodigd om trainingen in het onderwijs te geven. Daarna volgde de vraag of hij dat ook individueel wilde doen, waarop hij besloot een anderhalf jaar durende opleiding te volgen. "Dat is een bewuste keuze geweest. Theaterwerk is altijd onzeker. Ik wilde mezelf gediplomeerd coach kunnen noemen."

Muziek
Door alles heen bleef muziek een rol spelen. De liedjes die hij de afgelopen tijd schreef, zette hij online, tevens op Facebook en YouTube. "Het sloeg aan. Dat was superfijn, ík had een uitlaatklep en had tegelijk het idee dat ik het publiek in Den Haag bediende. Maar dat hoofdstuk is afgesloten sinds er versoepelingen zijn."

Loflied Première Parterre
Douw kwam ook in actie voor Première Parterre, de culturele salon aan de Groot Hertoginnelaan waar toneel-, muziek- en kleinkunstvoorstellingen worden gegeven. Hij trad er talloze malen op en werkte ook geregeld samen met actrice/regisseur Gepke Witteveen die met haar partner Jaap Broekmans de culturele salon leidt. Om het contact met het publiek in stand te houden worden er online korte optredens gegeven. Max Douw opende de reeks met een loflied op Première Parterre. Na hem volgden onder anderen Yvonne Keuls, Roeland Drost, Theo van den Oever en Cabaret Piepschuim. "Première Parterre is zo'n belangrijke plek voor mij. Ik ben er na mijn afstuderen in 2007 begonnen en ben er nooit meer weggeweest."

--    Klik op de video voor Première Parterre Online, duur 2:50    --

Theaterachtergrond
Over zijn huidige fulltime baan zegt hij: "Ik coach jonge talenten en mensen uit het onderwijs, zoals docenten, teamleiders, directies en ook leerlingen. Het gaat altijd over een casus. Mijn methode slaat terug op mijn theaterachtergrond en behandelt drie punten: het podium, de coulissen en de schrijftafel." Douw houdt op de trainingen de deelnemers voor dat ze allemaal de regisseur van zichzelf zijn, ook op het 'podium' met collega's en anderen, en dat iedereen een script heeft waar vanuit men handelt. "De methode spreekt zeer tot de verbeelding. Het gaat heel gemakkelijk; de zwaarte is er een beetje vanaf. Bij elk punt zijn oefeningen. Ik heb ook gesprekken ontwikkeld en we spelen situaties na." Voor het onderwijs schreef hij over zijn aanpak het boekje 'Op het podium van de school'.

Herkenning
Douw herkent zichzelf in de jonge talenten die hij begeleidt. "Vooral conservatoriumleerlingen hebben vaak te maken met niets ontziende kritiek. Ik ben ook door de Toneelschool en de Kleinkunstacademie onzeker geworden. Je moet dat van jezelf zien af te schudden. Je hebt er honderden dingen geleerd, maar het was ook nooit goed genoeg. Door de methode gaan de jonge talenten milder naar zichzelf kijken."


Agenda

Hij staat vrijdag 16 oktober geprogrammeerd in Diligentia met zijn poëtische liedjesprogramma 'Gekkenhuis'. "Maar het is nog niet duidelijk hoe dat zal gaan. Ik wacht af." Dat geldt evenzeer voor de voorstelling 'Den Haag, mijn lief', die hij al enige tijd brengt met Yvonne Keuls. "Alles staat met potlood in mijn agenda. Ik leef heel erg in het moment."

Huiskamer optreden
Hij trad met artiesten op als Herman van Veen en Karel de Rooij en stond in grote zalen met orkesten. Nu lonkt het 'kleine en intieme'. "Naar aanleiding van een online optreden ben ik gevraagd om eind deze maand voor tien mensen in een huiskamer te komen spelen. Daar ga ik dan met mijn elektrische piano naar toe. Ik ben erachter gekomen dat ik graag kleine dingen wil doen, in combinatie met mijn coaching. Ik denk bijvoorbeeld aan een liedjesprogramma van drie kwartier en hoop mijn piano mee te nemen naar mensen thuis. Het gaat me makkelijk af en het geeft veel minder zenuwen."

Crisis
De coronacrisis heeft Max Douw niet in paniek gebracht. De echte crisis, een psychose in 2013, heeft hij al doorstaan. "Ik dacht in maart meteen: dit wordt niet mijn crisis. Als een soort rechtvaardiging."